mandag 30. mars 2009

Dag 5 - Kroppsdeler og helhet

en smule sær overskrift, kanskje
men jeg fikk en utfordring i dag om nettopp dette

"Hvis du var en del av en gruppe
og gruppen sammen skulle danne en kropp
hvor alle skulle velge seg sin kroppsdel
- hvilken del ville du valgt da?"
bare prøv - det er et spennende spørsmål
"fot" og "hånd" dukket opp samtidig

fot fordi jeg er jordnær og står stødig og trygt
fot fordi jeg er en traver som går og går - stadig videre

hånd fordi jeg liker å ta på, berøre, være nær
hånd fordi jeg kan holde fast og holde rundt
hånd fordi jeg gir og tar i mot
hånd fordi jeg skaper

jeg ville vært hånd eller fot
men jeg kunne også vært hode
hode fordi jeg er en grubler
hode fordi jeg liker å lære
hode fordi jeg liker å vite
og jeg kunne vært mage
mage fordi jeg er full av følelser
mage fordi jeg liker å være i sentrum
mage fordi jeg er god og myk
jeg kunne vært rygg
rygg fordi jeg er sterk
rygg fordi jeg er robust
rygg fordi jeg har ryggrad
og så kunne jeg vært bryst
bryst fordi jeg våger å være synlig
bryst fordi jeg er stolt
bryst fordi jeg er modig
jeg kunne til og med jeg vært rumpe
rumpe fordi jeg våger å sitte stille
- og fordi jeg rett som det er
praktiserer fenomenent 'drit og dra'
så mange forskjellige kroppsdeler
så mange forskjellige egenskaper

meg
hele meg
hel

1 kommentar:

  1. Hei Åshild!
    Jeg er stadig innom bloggen din. Jeg fulgte også med på adventskallenderen din. Du imponerer meg med din kreativitet. Jeg nyter synet av de flotte kortene du lager, men jeg har ikke evner og anlegg til sånt. Det holder for meg å fryde meg over dem. Blomstrende epletrær og grå hverdager er også kjempespennende å følge med på. Du inspirerer meg med ord og tanker som du formidler der. Og mye er gjenkjennbart.Takk skal du ha! Ønsker deg en god dag! Beste hilsen Ellen.

    SvarSlett